Zaměstnanec za odvedenou práci dostane výplatu. Vy ale jako živnostník musíte nejprve vyřešit fakturaci. Pokud za odvedenou práci nevystavíte fakturu, nikdo vám nezaplatí. Pojďte zjistit, jak má faktura vypadat a jak ji vystavit.
Co je to faktura?
Pojem faktura české zákoníky vlastně neznají. Místo toho najdete v zákonech pojem doklad – účetní doklad, daňový doklad. V běžné mluvě ale většina z nás používá slovo faktura a je to naprosto v pořádku.
Co byste ale měli rozhodně vědět: Faktura je druh účetního dokumentu, ve kterém živnostník (nebo firma) žádá zákazníka o uhrazení částky za službu nebo zboží. Fakturu můžete zákazníkovi předat/poslat ještě před samotným provedením služby, nebo až po realizaci. Vystavená faktura je závazná – to znamená, že ji musí adresovaná osoba zaplatit. Můžete se ale také dohodnout na anulování faktury = storno faktury (jen pozor, i tato transakce má svá vlastní pravidla).
TIP: Pokud ještě stále přemýšlíte o živnosti, mrkněte na článek Průvodce, jak se stát OSVČ. Podrobně v něm vysvětlujeme, co všechno si musíte vyřídit.
Co všechno musí faktura obsahovat: Záleží, zda jste plátce DPH, nebo neplátce DPH
Pro potřeby článku budeme řešit obsah faktury pro neplátce DPH – většina začínajících živnostníků začíná jako neplátce DPH. (Plátcem DPH se stanete ve chvíli, kdy vaše celkové tržby za 12 po sobě jdoucích měsíců přesáhnou 2 000 000 Kč.)
Jako neplátce DPH to máte o trochu jednodušší. Stačí, když si povedete daňovou evidenci a v daňovém přiznání pak každý rok uplatníte výdaje procentem z příjmů (stát také nabízí možnost přihlášení k paušální dani – pro více informací mrkněte na finanční správu).
Faktura pro vás (pro živnostníka) slouží jako účetní doklad. Proto by měla obsahovat:
- Jméno a příjmení dodavatele (vaše jméno a příjmení)
- Fakturační adresu (jako fyzická osoba uvedete vaši adresu)
- IČO – vaše identifikační číslo
- Označení registru, ve kterém jste jako živnostník zapsaný (živnostenský rejstřík)
- Označení dokladu (název, číslo faktury a datum vystavení faktury)
- Údaje odběratele (jméno a příjmení, název a sídlo firmy, IČO a případně i DIČ)
- Cena za měrnou jednotku, údaj o množství, celková částka (kolik si účtujete za provedenou práci)
- Položky k fakturaci (stručný popis služby, na které jste pracovali)
- Způsob úhrady (nejčastěji formou bankovního převodu)
Nezapomeňte na fakturu rovnou uvést také to, že nejste plátcem DPH. A nic nezkazíte tím, když na ni uvedete také datum splatnosti (podle Občanského zákoníku je maximální datum splatnosti 30 dní – ale často se setkáte třeba se splatností 14 dní).
TIP: Pro zjednodušení celého procesu mají zkušení živnostníci na faktuře QR kód, který si odběratel načte do internetového bankovnictví. QR kód mu vyplní všechny náležitosti pro platbu a daná osoba jen klikne na tlačítko potvrdit platbu.
Nemáte peníze na rozjezd živnosti? Pak využijte možnosti, které vám stát nabízí. Příspěvek na podnikání vám usnadní start vašeho podnikání.
Máme pro vás vzor faktury ke stažení zdarma (pro neplátce DPH)
Abyste si dokázali lépe představit, jak má vypadat faktura, níže najdete vzor faktury (pro neplátce DPH) ke stažení zdarma. Stačí jen kliknout a váš prohlížeč fakturu automaticky stáhne.
Jak vystavit fakturu? Pomůže MS Word nebo speciální účetní programy
Jednoduchou fakturu si připravíte v programu Microsoft Word nebo Microsoft Excel. Tvorba faktur v těchto kancelářských programech vám ale zbytečně zabere čas, který byste mohli investovat třeba do propagace vašeho podnikání.
Mnohem lepší variantou pro vystavení faktur jsou speciální účetní programy. Mezi oblíbené patří 2 aplikace – Fakturoid a iDoklad. Obě aplikace jsou velmi jednoduché na pochopení a užívání. A pokud nemáte více než 5 odběratelů, bez problému si vystačíte ve verzích, které jsou zdarma. Zadáte do nich jen pár základních údajů a program pak už vše vyplní.
TIP: Aplikace iDoklad má svou vlastní mini akademii, do které se můžete bezplatně přihlásit (pokud užíváte jejich fakturační systém). Provede vás fakturací i celým účetnictvím, abyste byli v obraze a na nic ve svém podnikání nezapomněli.