Říct si o hezký plat je pro spoustu z nás velmi těžké. Ale co teprve, když se stanete živnostníkem a najednou se musíte ocenit tak, abyste na práci nebyli ztrátoví a zároveň měli dostatek zakázek? Pojďte zjistit, jak na cenotvorbu pro OSVČ.
Co je cenotvorba a jak k ní přistupovat
Stanovení správné ceny za vaši práci je klíčové, abyste se jako OSVČ uživili. Abyste nemuseli řešit, zda tento měsíc budete mít na zaplacení nájmu a nebyli nervózní. Abyste si zvládli tvořit finanční polštář na horší časy a nemuseli si v případě nečekaných výdajů vzít půjčku (ať už bankovní nebo nebankovní půjčku). S dobrou cenotvorbou zkrátka neproděláváte, ale vyděláváte.
Zvažujete vlastní podnikání? V článku Práce na volné noze: 5 věcí, které byste měli zvážit, se zaměřujeme na otázky k zamyšlení, které byste si před tímto velkým krokem měli nejprve dát.
Do cenotvorby započítejte i fakt, jak moc jste ochotni pracovat
Při stanovování ceny své práce nezapomeňte zohlednit i to, kolik času a energie jste ochotni do podnikání investovat. Není to jen o tom, kolik musíte vydělat, ale také o tom, jaký životní styl chcete mít. Chcete pracovat 60 hodin týdně, abyste si vydělali co nejvíce, nebo preferujete klidnější tempo a více volného času?
Promyslete si, kolik hodin měsíčně chcete reálně pracovat. Zohledněte přitom i čas strávený administrativou, cestováním a dalšími aktivitami souvisejícími s podnikáním. A nezapomeňte na odpočinek a dovolenou.
Jednoduchý výpočet hodinové sazby:
- Kolik chcete měsíčně vydělat? Stanovte si cílovou částku čistého výdělku, kterého chcete měsíčně dosáhnout.
- Kolik hodin chcete měsíčně odpracovat? Určete si realistický počet hodin, které jste ochotni věnovat práci.
- Vydělte cílovou částku počtem hodin. A dostanete velmi orientační hodinovou sazbu. Počítejte s tím, že nezahrnuje vaše náklady a ani zisk. O tom, co všechno byste do cenotvorby měli započítat, si povíme v dalším odstavci. S orientačním výpočtem vám pomůže také webová stránka hodinové sazby.
Chcete si podnikání zkusit nanečisto? Zkuste podnikání při zaměstnání. Kromě stabilní práce budete vedle ještě pracovat sami na sebe. V článku řešíme, co všechno je pro podnikání na vedlejší činnost potřeba.
Co všechno byste měli zahrnout do své cenotvorby:
Pro snazší orientaci v cenotvorbě a zajištění, že na nic nezapomenete, si připravte přehled nákladů. Můžete si vzít klidně obyčejnou tužku a papír. Postupně si rozepište veškeré náklady, které z vašeho podnikání plynou. Rozdělte si je na pracovní a soukromé. Pracovní náklady přímo souvisí s vaším podnikáním a můžete si je odečíst z daní. Níže jsme pro vás připravili tabulku základní nákladů, kterou se můžete inspirovat.
V tabulce nákladů jsme zahrnuli několik položek, které byste měli v rámci správného nastavení vaší ceny práce zohlednit. Kromě těchto pracovních nákladů byste také měli vědět, kolik peněz potřebujete přinést do rodinného rozpočtu, abyste bez problémů zvládli zaplatit nájem, nakoupit potraviny, ale také si mohli dovolit koníčky a volnočasové činnosti.
Vaše osobní výdaje (soukromé náklady) zohledníte v požadovaném měsíčním výdělku.
A nezapomeňte také na zisk – odměnu za vaši práci a riziko podnikání.
Při sestavení cenotvorby zohledněte také cenu konkurence
Než konečnou cenu za svou práci sdělíte prvnímu zákazníkovi, zvažte i cenu konkurence. Pokud jste například zkušený řemeslník s dobrou pověstí a specializujete se na náročnější práce, můžete si dovolit účtovat vyšší ceny. Pokud naopak začínáte, můžete zvolit mírně nižší ceny, abyste si vybudovali klientelu.
Poptejte se u známých, jak si svou práci naceňují a podívejte se i na portály, které sdružují vaše řemeslo. Na internetu najdete spoustu živnostníků nabízející své služby s předem vypsanou hodinovou sazbou.
Nepodceňujte svou práci. Správná cenotvorba je pro živnostníky klíčová. Nebojte se si za svou práci říct odpovídající cenu. Váš čas, odbornost a úsilí mají hodnotu. Zapomeňte na pocit, že nejste dost dobří a nepodceňujte se.
Co dělat pro to, abyste si svou cenu mohli zvýšit:
- Nebojte si říkat o pozitivní recenze. Vytvořte si v rámci Googlu Firemní profil (to samé jde i v rámci Seznamu) a po každé úspěšné zakázce poproste zákazníka, aby vám k profilu napsal recenzi.
- Nezapomeňte na online marketing. Vytvořte si jednoduché webové stránky (případně si na to najměte profesionála) a popřemýšlejte také o založení profilu na některé ze sociálních sítí.
- Průběžně se vzdělávejte. Investice do vzdělávání se vám v dlouhodobém horizontu vyplatí. Získáte nové znalosti a dovednosti, které vám umožní nabízet lepší služby (produkty) a také si můžete říkat o vyšší cenu. Zároveň si udržíte náskok před konkurencí a budete lépe připraveni na změny na trhu.
- Nezapomeňte na revizi cenotvorby. Myslete na to, že se v průběhu měsíců / let mění cena materiálů, pohonných hmot, ale také dalších nákladů. Abyste si stále udrželi ziskovost a na svém podnikání neprodělali, zhruba jednou ročně si dejte tu práci a projděte si vaši cenotvorbu. Zkušení živnostníci doporučují provést revizi alespoň jednou ročně, ideálně na začátku roku.
TIP: Pro správné vystavování faktur si přečtěte náš článek Jak má vypadat faktura.